Historie Melkvervoer
De wissel afzetlaadbak van Deckers

DE WISSEL AFZET LAADBAK VAN DECKERS

Schoolmelkwagens werden in principe alleen maar ’s nachts gebruikt, maar in de schoolvakanties ook wel overdag. Met het schooljaar van 1970 kregen wij nieuwe schoolmelkauto's, dit omdat er een jaar eerder een nieuw soort verpakking was gekomen. De al oude flesjes hadden plaats gemaakt voor een driehoekige kartonverpakking. Ook de kratten, waar de nieuwe verpakking in ging waren nieuw; zeskantige kratten waren dat, waar drie lagen van zes schoolmelkpakjes ingingen. Die kratjes kon je, als ze leeg waren, in elkaar stapelen. Dat betekende een enorme winst qua ruimte en gewicht. Het hield tevens in, dat we ook geen aanhangwagen meer nodig hadden.

Na nog een schoolmelkjaar te hebben gereden met de oude vertrouwde kikker DAF-motorwagen, kregen we in 1970 drie nieuwe schoolmelkauto's, van het type DAF 1700 turbo met kantelcabine. Tot onze verbazing waren het bakwagens met wissel-afzetlaadbakken. Deze wissel-afzetlaadbakken, zes in totaal, waren gefabriceerd bij Deckers carrosserie in Leiden, en hadden aan beide zijden drie schuifdeuren.

In eerste instantie kwamen deze wissel afzetlaadbakken te staan op bovengenoemde DAF 1700 turbo. Deze bleek in de praktijk echter veel te licht voor deze zware Deckers wissel-afzetlaadbak met lading. Al na een jaar werden deze vervangen door DAF's 2100 Turbo. Dat was in 1972. De wissel-afzetlaadbak was bedoeld om er ‘s nachts schoolmelk mee te rijden en overdag de uitgifte-stations te bevoorraden.

Het wisselen ging door middel van het uitschuiven van de vier poten, dan volgde het kantelen. Vervolgens werden de twee enorme luchtbalgen opgepompt. Echter, door het geringe vermogen van de DAF-compressor, duurde dit, al naar gelang de bak geladen was of niet, soms meer dan een uur. Ook klapte er weleens een balg door het ontbreken van een overdrukventiel. Al na een paar maanden werd er dan ook niet meer gewisseld, en drie van de zes bakken werden toen afgevoerd. Ik herinner mij nog dat er een bak aan de naast gelegen speeltuin werd gedoneerd. De andere twee bakken gingen naar twee grote melkslijters voor opslag. Tot 1976 hebben de drie DAF's 2100 turbo met aan het chassis vast gelaste afzetbakken dienst gedaan bij het schoolmelkvervoer van Melkunie - Overschie. Al die jaren heb ik zelf met een van die DAF's schoolmelk vervoerd; nog wel steeds door dubbel te clutchen, of zo als wij het deden, gewoon schakelen op het geluid van de motor. Gelukkig hadden de wagens wel stuurbekrachtiging.


Geplaatst: 1 oktober 2017.

Terug naar boven ↑

Pagina 31 - 02