De wissel afzetlaadbak van Deckers

DE WISSEL AFZET LAADBAK VAN DECKERS

Schoolmelkwagens werden in principe alleen maar s'nachts

gebruikt om mee te rijden, en in de schoolvakanties, ook wel

overdag, Met het schooljaar van 1970 kregen wij nieuwe school

melkauto's, dit omdat er een jaar eerder een nieuw soort

verpakking was gekomen. De al oude flesjes hadden plaats

gemaakt voor een driehoekige karton verpakking. Ook de kratten

waarin de nieuwe verpakking inging waren nieuw, zeskantige

kratten waren dat, waar 3 lagen van 6 schoolmelkpakjes ingingen.

Die kratjes kon je als ze leg waren in elkaar stapelen, dat was een

enorme ruimte en gewicht winst. het hield tevens in, dat we ook

geen aanhangwagen meer nodig hadden. Na nog een schoolmelkjaar

te hebben gereden met de oude vertrouwde kikker DAF motorwagen,

kregen we in 1970, 3 nieuwe schoolmelkauto's, te weten, DAF 1700

turbo met kantelcabine. Tot onze verbazing waren het bakwagens met

wissel afzetlaadbakken. Deze wissel afzetlaadbakken, 6 in totaal, waren

gefabriceerd bij Deckers carrosserie in Leiden, en hadden aan beide

zijden 3 schuifdeuren.

In eerste instantie kwamen deze wissel afzetlaadbakken te staan

op bovengenoemde DAF 1700 turbo, deze bleek in de praktijk

veel te licht voor deze zware Deckers wissel afzetlaadbak met

lading. Al na een jaar werden deze vervangen door DAF's 2100

turbo dat was in 1972. De wissel afzetlaadbak was bedoeld om er s'nachts schoolmelk mee te rijden en overdag deuitgifte stations.

Het wisselen ging door middel van, eerst de 4 poten uit te schuiven en te kantelen,om vervolgens de 2 enorme grote luchtbalgen op te pompen. Echter, door het geringe vermogen van de DAF compressor, duurde dit, al na gelang of de bak geladen was of niet, soms meer dan een uur. Ook klapte er weleens een balg door het ontbreken van een overdrukventiel. Al na een paar maanden werd er dan ook niet meer gewisseld, en 3 van de 6 bakken werden toen afgevoerd. Ik herinner mij nog, dat er een bak aan de naast gelegen speeltuin werd gedoneerd, de andere 2 bakken gingen voor opslag naar 2 grote melkslijters. Tot 1976 hebben de 3 DAF's 2100 turbo met aan het chassis vastgelaste afzetbakken, dienst gedaan voor het schoolmelkvervoer op MU - Overschie. Al die jaren, heb ik zelf met 1 van die DAF's er schoolmelk mee gereden, nog wel steeds dubbel clutchen, of zo als wij het deden, gewoon schakelen op het geluid van de motor, maar gelukkig hadden ze wel stuurbekrachtiging.



Groetjes, Hans. geplaatst 1 oktober 2017




Terug naar boven ↑

Terug naar startpagina