Mijn Arbeidsverleden

MIJN ARBEIDSVERLEDEN

Mijn werkzame leven begon al in 1961 op mijn 14e jaar, mijn 1e baantje was bij de Gilda een

snoepfabriek in Rotterdam - Spaansepolder, als magazijnmedewerker, waar ik het na een

maandje al weer voor gezien hield

Door een tip van een oom, die schipper was, ging ik als matroos

motordrijver, bij J&J Vinke Ship Chandlers aan de slag, op de "Nordisk".

In de Rotterdamse havens, mooie tijd hard werken en veel meegemaakt,

maar helaas, het werd te slecht betaald, dus werd het tijd voor wat anders.

Ondertussen was ik 17 jaar en belande ik, ook door mijn timmermans opleiding, op de 4e technischeschool in Rotterdam-Charlois, in de bouw als timmermansmaatje, bij Intervam in den Haag. Ook daar kwam ik weer via een oom terecht. Na daarna, nog bij diverse bouwaannemers te hebben gewerkt, dwong uiteindelijk een recessie in de woningbouw, om op mijn inmiddels 20e jaar, voorlopig maar buiten de bouw een baan te gaan zoeken.

Via een zwager, van je familie moet je het hebben, kwam ik voor 'tijdelijk' in de zuivelsector terecht, dat tijdelijk beviel mij zo goed, dat het uiteindelijk ruim 40 jaar werd, die ik totaal als chauffeur in het zuivelvervoer heb volgemaakt. Het was juli 1968, toen ik begon bij de

"n.v. Melkinrichting De Combinatie" in Rotterdam - Overschie. En later, wat er nog als laatste daarvan over bleef, het depot in de Linschotenstraat Rotterdam, tot aan de sluiting aldaar in juli 1991. De fusie en overname drift was toen al in volle hevigheid losgebarsten, het was inmiddels al na, dat het Melkunie was geworden, alweer MelkunieHolland

Ik zelf, en nog een paar collega's met mij,hebben toen op kosten van MelkunieHolland, met goed gevolg een cursus Internationaal ADR gedaan, om dat het zeer waarschijnlijk was dat wij zouden worden ontslagen, en dan tenminste iets in onze bagage hadden om bij een andere werkgever weer mee aan de slag te kunnen gaan. Dat ontslag ging uiteindelijk niet door, omdat ik zelf, als dank voor mijn inzet ten behoeve van de collega's, werd overgeplaatst als afleverchauffeur van onder andere, Mon-Chou, bij de "Sterovita" in Dordrecht, daar bleef ik tot aan de sluiting in 1993, ik heb daar mijn 25 jarig dienstverband nog volgemaakt, en gevierd. Omdat ik mijn Internationale ADR diploma's had gehaald, heb ik nog gesolliciteerd bij, de Rijke in Spijkenisse, als ADR-chauffeur en ben toen ook aangenomen, maar heb ik er toch weer na veel gepeins vanaf gezien, omdat ik met een goede regeling kon worden overgeplaatst naar, "CampinaMelkunie", in de Spaansepolder.

Het rommelde al een tijdje bij CampinaMelkunie met betrekking aangaande de chauffeurs, ze wilden af van het eigenvervoer, omdat het geen core business meer was, op 1 februari 1995 was het na veel vergaderingen, onrust en onvrede, dan eindelijk toch zo ver, en werd het eigen vervoer omgezet, tot een volle dochteronderneming van CampinaMelkunie, met de toepasselijke naam Zutrans, de "Zu" stond logischerwijze voor zuivel.

Geheel volgens de strategie van CampinaMelkunie, is Zutrans, en ook omdat het geen bestaansrecht meer had, op 4 mei 2008 overgenomen door transportbedrijf, Post-Kogeko in Maasdijk, die al jaren als charter voor Zutrans reed. Dit was ook een eis van FrieslandFoods in de onderhandelingen met FrieslandCampina, om te kunnen fuseren. De laatste vier maanden heb ik noodgedwongen, nog vol moeten maken bij Post-Kogeko, alwaar ik op 1 september 2008 met prepensioen ben gegaan, inmiddels ben ik al weer sinds juli 2012 gepensioneerd.


                                                                                                                                                                                                                                                                                          Groetjes Hans

Pagina 2

terug naar boven ↑

Terug naar startpagina